Pumpabröd till Halloween!

oktober 31, 2015 § Lämna en kommentar

Idag är det Halloween eller Alla Helgons dag med allt vad det innebär. Det är fester, middagar, barn som är skräckinjagande och vill ha bus eller godis och det är förståss en högtid när vi tänker på våra kära bortgångna. Det är en helg med trafikstockning på våra kyrkogårdar, ALLA vill tända ljus på gravarna. Jag kan erkänna att jag är dålig på att åka till graven just denna helg, men jag förstår de som verkligen åker. Personligen är det mest tanken på att trängas med alla andra som inte lockar mig ett dugg. Jag tänker på mina nära och kära som jag saknar mest av allt varje kväll eller natt när det är stjärnklart ute, när jag känner en speciell doft eller ser något annat som påminner om de jag mist. De finns i mig, jag har fått så otroligt mycket från både mormor och farmor så jag kan känna i hela kroppen att de lever vidare I mig. Jag åker till graven när jag känner för det och ibland kan det till och med hända på natten om jag råkar vara ute och köra. En gång skulle jag och syrran BARA köra hem en kompis och det slutade med att vi passade på att besöka vår farmors grav och pratade och mindes tillsammans, inte en tanke på att klockan var mitt i natten och vi inte hade talat om detta för killarna. Vi fick en redig utskällning när vi väl kom hem!

Just dessa godingar vill jag tacka Tidningen Hembakat för. Så otroligt mycket inspiration. Dessa godbitar finns med i senaste nummret. Lindas Bakskola har bakat superfina pumpafrallor som jag bara måste göra!  Så här blev dem…

IMG_3099

PUMPABRÖD
ca 15 st

25 g jäst
3 dl mjölk, fingervarmt
75 g morötter, fint rivna
2 msk rapsolja
½ dl ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk gurkmeja
8-9 dl vetemjöl

7-8 m steksnöre

Garnering:
tomatkvistar

Gör så här:

  1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills den lösts upp. Blanda ner morötter, rapsolja, sirap, salt, gurkmeja och vetemjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en ganska fast deg och knåda den kraftigt i några minuter,(jag körde den i assistenten i ca en kvart.)
  2. Låt degen jäsa under bakduk i ca 50 minuter.
  3. Dela degen i ca 15 bitar. Rulla dem till bollar med mjölade händer.
  4. Vira ett steksnöre som tål ugnsvärme runt varje boll så det bildas 8 ”tårtbitar”. Knyt ihop tråden på undersidan och klipp av ändarna.
  5. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 230º C. När bröden jäst färdigt, pensla dem med vatten.
  6. Grädda bröden mitt i ugnen i 10-14 minuter. Låt dem svalna.
  7. Klipp upp snörena och plocka bort dem försiktigt.
  8. Klipp till pumpaskaft av tomatkvistar och stick ner ett i varje bröd.

IMG_3042 IMG_3050 IMG_3058 IMG_3071IMG_3094
TIPS! Dessa fina bröd passar ju utmärkt till Halloweenfesten! Lägg ett var vid varje tallrik, kommer verkligen imponera på gästerna. Eller varför inte ett helt fat med pumpabröd. Gör ett större bröd och slå in i cellofan och ge bort som en present. Det finns oändliga möjligheter…

Ha en riktigt fin Alla Helgona helg och Halloween!

Kram Marie

 

Taggad: , , , , , , , , , , , , , ,

Lämna en kommentar

Vad är detta?

Du läser för närvarande Pumpabröd till Halloween!systrarna M.

Meta